Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?
"We kwamen in contact via Rika Bieren, en Anton besloot direct bij mij langs te komen. Dat had ik nog nooit eerder meegemaakt! Onlangs had ik met mijn vader besproken dat ik misschien iemand in dienst zou moeten nemen om de zaak op termijn over te nemen. Maar ik wil dat eigenlijk niet! Het is mijn winkel en mijn pand, en ik heb andere plannen.
Toen Anton langskwam, was het meteen een leuke ontmoeting! Hij was kordaat en stelde direct vast: 'Dit is het probleem!Je hebt het veel te druk in je eentje en kunt de winkel niet vullen met boeketten, terwijl dat wel je omzet is.' Mensen kopen immers wat ze zien. Anton stelde toen voor om boeketten voor mij te maken."
Hoe ervaarde je de eerste leveringen?
"In het begin was het even wennen… Hoe levert hij het aan? Hoe zit het ingepakt? Hoe maak ik het mijn eigen? Maar het beviel goed; ik was tevreden. Bij een volgende levering kwam Anton met een bus en presenteerde alles trots.
Toen dacht ik: Wauw, dit verkoopt!Dat was echt heel leuk! De ene keer zijn de kleuren anders dan de andere keer, maar de kwaliteit is altijd top. Vers, en we hebben de stijl mooi op elkaar afgestemd. De bloemen die hij gebruikt passen perfect bij wat ik in de winkel verkoop. En als een klant een aanpassing wil, voeg ik gewoon iets toe! Supermakkelijk!"
Verkopen de boeketten goed?
"Ja, je moet ze natuurlijk wel actief verkopen, zoals in de winkel! Ik vertel mijn klanten dat het bloemrijke boeketten zijn, met weinig blad en veel bloemen. Dat is de trend. Zelf maak ik vaak plukboeketten met Salal en Coculus, maar merk dat die nog te veel blad hebben. Ik zit hier al jaren en heb vaste klanten die dat niet waarderen. Zij willen toch graag wat groen erin. Maar ik pas het aan als dat de wens is. Ik gebruik de boeketten ook voor mijn bestellingen.
Dat geeft me zoveel rust en ruimte in mijn dag!Zeker als er een bestelling komt voor een 'boeket naar eigen keuze.' Ik pak het in en ben klaar."
Hoe vind je de kwaliteit van de bloemen?
"Heel goed! Een keer had ik boeketten van Anton over en heb die op maandag voor mijn abonnementen aangepast en geleverd. Het is nog nooit gebeurd, maar deze bleven de maandag erna staan! Normaal komen de klanten altijd een week later terug, maar deze keer niet!"
Anton: "Als je op zondagavond bestelt, lever ik maandag uit. Je krijgt geen bloemen van de stock van vrijdag, maar echt wat op maandag vers is aangeleverd.
De volgende dag heb je ze in huis!En zo doen we dat met elke levering. Wij draaien onze boeketten vanaf de middag."
Saskia: "Bij de groothandel weet je dat dus niet altijd. We weten dat bloemen in een koelcel bewaard blijven, maar nooit hoe lang. Ik heb zelf geen koelcel, ik geloof er niet in. Ik lever liever kwaliteit en de zekerheid dat het goed staat bij de klant."
Anton: "Door een koelcel te hebben in de winkel ga je al snel meer inkopen en sparen. Dat is verkeerde zuinigheid met een levend product. Ik zie het gemak ervan in, zoals minder vaak heen-en-weer rijden en bewaren tot je een volle bezorging hebt. Maar het gevaar is dat je dan toch oudere bloemen verkoopt dan je lief is."
Wat koop je als je de boeketten van Anton koopt?
"Ik koop gemak en tijd! En kwaliteit!Ik ben sneller klaar in de winkel en kan me focussen op andere werkzaamheden. Doordat ik eerder klaar ben, kan ik weer meer service verlenen aan de klant. Ik neem de tijd voor een praatje, en dat brengt plezier voor zowel de klant als mijzelf! Dat is ook service. Of ik heb de tijd om even naar buiten te lopen als iemand voor de deur staat geparkeerd. Klanten weten ook dat ze bij mij snel een boeketje kunnen kopen, want er staan altijd boeketten klaar!"
Hoe sta jij in jouw zaak, hoe winkel jij?
"Vroeger was dit een drukke winkelstraat en kwamen mensen hier echt winkelen. Dat is allemaal veranderd. Al jaren merk ik dat mensen gericht naar mij komen als ze bloemen nodig hebben. Ze weten dat mijn bloemen vers zijn en lang meegaan. Bloemen zitten in mijn hart; ik ben gepassioneerd en wil dit nog jaren blijven doen, maar liefst met minder uren. Ik ben zakelijk ingesteld; ik wil winst maken, anders doe ik het niet."
Anton: "Als bloemist kun je een vakidioot zijn, een gepassioneerd bloemenmens, maar ook een ondernemer. Dat is echter heel moeilijk, omdat creativiteit en ondernemerschap vaak moeilijk te combineren zijn. Maar Saskia heeft beide kwaliteiten."
Saskia: "Ik merk aan mezelf dat ik geen behoefte heb aan het bezoeken van evenementen. Dat is vaak op zondag of in de avond, en dan denk ik: laat maar. Dat komt omdat ik niet genoeg vrije tijd heb om daar tijd voor vrij te maken. Dan kies ik voor andere prioriteiten. Meer inspiratie opdoen en creatief zijn zou ik wel willen, maar dat is lastig als je de winkel alleen runt."
Welke marge reken je op de boeketten van AvD?
"Bij de boeketten van Anton hoef ik geen drie keer over de kop te gaan, omdat ik er zelf geen arbeid aan heb. Ook de inkoopkosten zijn lager. Wat ik aan boeketten inkoop bij Anton, trek ik af van mijn inkoop van losse bloemen. Ik leg er €5,- tot €6,- per boeket van €15,- op. En hoe groter de inkoop, hoe meer er op kan.
Het enige wat ik zelf nog hoef te doen, is inpakken.De boeketten komen netjes in kraftpapier binnen. En als ik denk dat ik er 1 of 2 euro meer voor kan vragen, dan doe ik dat!"
Wat is jouw favoriete boeket? Welke prijs?
Saskia: "Mijn favoriet is het AvD boeket van €15,-, daar kan ik nog ruime winst op maken."